Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Materi Asam Basa Menggunakan Instrumen Two-Tier Multiple Choice

Lukman Abdul Rauf Laliyo, Riyani Langi, Masrid Pikoli, Haris Munandar, Thayban Thayban, Erga Kurniawati, Vivi Dia Afrianti Sangkota

Abstract


This research is a descriptive study, which aims to determine students' misconceptions about acid-base material in class XI SMA Negeri 1 Suwawa. The instrument used is Two-tier multiple choice. The research subjects used were class XI Science at SMA Negeri 1 Suwawa, with a sample size of 66 students. Research data was obtained from students' answers to two-tier multiple choice questions. The data is processed based on student answer patterns, which are then grouped into categories of understanding the concept, misconception 1, misconception 2, and not understanding the concept. The research results showed that students who experienced misconception 1 (MK1) were 14.65%, and misconception 2 (MK2) were 16.23%.

Keywords


Misconceptions; Acid Base; Two-tier multiple choice

Full Text:

PDF

References


Abdullah, V. R. (2012). Pengertian Penelitian Deskriptif. Medan: Sofmedia.

Agatha, B., Amiza, R. F., & Sulistyaningsih, Y. (2022). Analisis Miskonsepsi Calon Guru Kimia dengan Menggunakan Two-Tier Multiple Choice Diagnostic Test pada Materi Kesetimbangan Kimia. Dalton : Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 5(2), 9. https://doi.org/10.31602/dl.v5i2.6323

Agung, S., & Saridewi, N. (2017). Miskonsepsi siswa pada materi asam basa dengan menggunakan instrumen tes diagnostik two-tier. Repository.Uinjkt.Ac.Id.

Amala, F., & Habiddin, H. (2022). Pemahaman Konsep dalam Topik Sifat Asam Basa Larutan Garam: Studi pada Siswa SMA di Blitar. Jurnal Zarah, 10(2), 91–100. https://doi.org/10.31629/zarah.v10i2.4321

Antika, L. T. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Teori Evolusi pada Mahasiswa. Natural Science Education Research, 1(2). https://doi.org/10.21107/nser.v1i2.4793

Bachtiar, R. A., Nahadi, N., & Firman, H. (2020). The development of an instruments diagnostic two-tier multiple choice assisted smartphone on salt hydrolysis. Journal of Physics: Conference Series, 1469(1), 012085. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1469/1/012085

Bayrak, B. K. (2013). Using Two-Tier Test to Identify Primary Students’ Conceptual Understanding and Alternative Conceptions in Acid Base. Online Submission. https://eric.ed.gov/?id=ED543593

Fitranda, M., & Muntholib, M. (2020). Identifikasi kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal-soal hidrolisis garam menggunakan langkah penyelesaian soal. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 5(1). https://doi.org/10.17977/um026v5i12020p032

Laliyo, L. A. R. (2018). Model Mental Siswa Dalam Memahami Perubahan Wujud Zat. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan, 8(1).

Mahfuzoh. (2019). Analisis Miskonsepsi Siswa dengan Menggunakan Teknik Evaluasi Two Tier Multiple Choice Diagnostic. PEDIAMATIKA: Journal of Mathematical Science and Mathematics Education, 1(2).

Nazarudin, N., & Sukarmin. (2017). Penerapan Pembelajaran dengan Strategi Konflik Kognitif untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa pada Materi Pokok Asam dan Basa di Kelas XI MAN Mojosari Kota Mojokerto. Journal of Chemical Education, 6(1), 81–88.

Nursamsudin, I. (2016). Konsep Dan Karakteristik Pendekatan Pembelajaran SETS (Science, Environment, Technology, Society) pada Pelajaran Kimia SMA. Jurnal Pembelajaran FIisika, 4(5).

Pikoli, M. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Kimia Dengan Menggunakan Strategi Konflik Kognitif Untuk Meluruskan Kesalahan Konsep Kimia Pada Mahasiswa Pendidikan Kimia UNG. Penelitian Berorientasi Pengembangan Produk, 2(839).

Pikoli, M. (2017). Pola-pola Kesalahan Siswa dalam Memahami Konsep Hidrolisis Garam Ditinjau dari Aspek Gambaran Makroskopik-Submikroskopik. Jurnal Entropi, 12(2).

Sahputra, R. (2014). Deskripsi Kemampuan Representasi Mikroskopik dan Simbolik Siswa SMA Negeri di Kabupaten Sambas Materi Hidrolisis Garam. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(1). https://doi.org/10.26418/jppk.v3i1.4431

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D dan penelitian peendidikan. Alfabeta.

Suparno, P. (2013). Miskonsepsi & perubahan konsep dalam pendidikan fisika. Gramedia Widiasarana.

Tümay, H. (2016). Reconsidering learning difficulties and misconceptions in chemistry: Emergence in chemistry and its implications for chemical education. In Chemistry Education Research and Practice (Vol. 17, Issue 2). https://doi.org/10.1039/c6rp00008h

Wulansari, N. S., Musa, W. J. A., & Laliyo, L. A. R. (2016). Pemetaan Struktur Pengetahuan Siswa untuk Mengukur Kemampuan Pemahaman Konsep Laju Reaksi. JURNAL ENTROPI ,Inovasi Penelitian, Pendidikan Dan Pembelajaran Sains, 11, 1–10.

Yuliana, R., Karyanto, P., & Marjono, M. (2013). Pengaruh Pemanfaatan Concept Map dalam Model Konstruktivisme tipe Novick terhadap Miskonsepsi pada Konsep Sistem Pernapasan Manusia. BIO-PEDAGOGI, 2(2). https://doi.org/10.20961/bio-pedagogi.v2i2.5298

Zidny, R., Sopandi, W., & Kusrijadi, A. (2013). Analisis pemahaman konsep siswa SMA kelas X pada materi persamaan kimia dan stoikiometri melalui penggunaan diagram submikroskopik serta hubungannya dengan kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Riset Dan Praktik Pendidikan Kimia, 1(1), 27–36.




DOI: https://doi.org/10.34312/jjec.v5i2.13229

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Editorial Office


Department of Chemistry, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Bone Bolango 96554, Gorontalo, Indonesia

E-mail: jjec@ung.ac.id

+6285341773856 (Call/sms/wa)

Jambura Journal of Educational Chemistry (p-ISSN: 2655-7606| e-ISSN: 2656-6427) by Department of Chemistry Universitas Negeri Gorontalo. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Powered by Public Knowledge Project OJS