Pengembangan Alat Evaluasi HOTS Berbasis BOT Telegram pada Materi Larutan Penyangga

Asriana Asriana, Army Auliah, Hardin Hardin

Abstract


The purpose of this study was to develop a HOTS evaluation tool for quality BOT telegram-based buffer solution material to be used in learning evaluation activities. This evaluation tool was developed using the Borg & Gall model. This research took place in the even semester of the 2021-2022 academic year at SMAN 7 Soppeng. The subjects in this study were 31 students of class XI MIPA 1 SMAN 7 Soppeng. The research instruments used were expert validation sheets, student response questionnaires and learning outcomes tests. Based on the validation results from material experts and media experts, it shows that the evaluation tool developed is very valid with a percentage of validity, namely 86% in terms of material and 86.88% in terms of media. Then based on the results of the analysis in terms of practicality, it shows that the HOTS evaluation tool developed is practical with a practicality percentage of 73.5%. Thus, the HOTS evaluation tool developed is said to be qualified based on quality criteria which include valid and practical. So, the BOT telegram-based HOTS evaluation tool is feasible to use as a learning evaluation tool on buffer solution material.

Keywords


HOTS Evaluation Tool; Telegram BOT; Buffer Solution

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.

Arikunto, & Suharsimi. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Kedua). Bumi Aksara.

Basuki, I., & Hariyanto. (2014). Asesmen Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-undang nomor 20 tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Depdiknas.

Dewi, C. K. (2018). Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Aplikasi Kahoot Pada Pembelajaran Matematika Kelas X. Universitas islam Negeri Raden Intan.

Fitriani, N., Windayana, H., & Jenuri. (2015). The Influence Of Hots Through SPPKB Model In Mathematics Learning To Students’ Creative Thinking Ability. Semantic Scholar.

Gunawan, L. N., Anjarwirawan, J., & Hadojo, A. (2018). Aplikasi Bot Telegram Untuk Alat Informasi Perkuliahan Program Studi Informatika-Sistem Informasi Bisnis Universitas Kristen Petra. Jurnal INFRA.

Hamzah, A. (2014). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Rajawali.

Hardin, & Side, S. (2019). Pengembangan instrumen penilaian praktikum kimia fisik berbasis Keterampilan Generik Sains (KGS) yang valid, praktis dan efisien. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makassar.

Heri Khariono, Rizky Parlika, Haidar Ananta Kusuma, & Dimas Arif Setyawan. (2021). Pemanfaatan Bot Telegram Sebagai E-Learning Ujian Berbasis File. Jurnal Informatika Polinema, 7(4), 65–72. https://doi.org/10.33795/jip.v7i4.696

Lenardo, G. C., Herianto, & Irawan, Y. (2020). Pemanfaatan Bot Telegram Sebagai Alat Informasi Akademik di STMIK Hang Tuah Pekanbaru. JTIM : Jurnal Teknologi Informasi Dan Multimedia.

Mardupi, D. (2012). Pengukuan, Penilaian dan Evaluasi Pendidikan. Nuha Medika.

Muhammad, R., Arwani, I., & Rahayudi, B. (2020). ). Implementasi Plugin Notifikasi Sebagai Alat Integrasi Antara E-Learning Moodle dengan BOT Telegram (Studi Kasus : Bimbingan Belajar The Second School). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer.

Mulyanto, A. D. (2020). Pemanfaatan Bot Telegram Untuk Alat Informasi Penelitian. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer.

Ramadhan, F. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika Dengan Bot Api Media Sosial Telegram Di Akademi Farmasi Surabaya. It-Edu, 2(02).

Risanty, R. D., & Sopiyan, A. (2017). Pembuatan Aplikasi Kuesioner Evaluasi Belajar Mengajar Menggunakan Bot Telegram pada Fakultas Teknik Universitas Muhammadiyah Jakarta (FT-UMJ) dengan Metode Polling. Seminar Nasional Sains Dan Teknologi 2017 Fakultas Teknik Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Soeroso, H., Arfianto, A. Z., & Mayangsari, N. E. (2017). Penggunaan Bot Telegram Sebagai Announcement System pada Intansi Pendidikan. Seminar Master PPNS.

Supriadi, S. R. R. P., Haedi, S. U., & Chusni, M. M. (2022). Inovasi pembelajaran berbasis teknologi Artificial Intelligence dalam Pendidikan di era industry 4.0 dan society 5.0. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 2(2), 192–198. https://doi.org/10.23971/jpsp.v2i2.4036

Widoyoko, E. P. S. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran (Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik). Pustaka Pelajar.

Widyaningrum, R., Sarwanto, S., & Karyanto, P. (2013). Pengembangan Modul Berorientasi Poe (Predict, Observe, Explain) Berwawasan Lingkungan Padamateri Pencemaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 100. https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v6i1.3920

Zulaiha, R. (2008). Bagaimana Menganalisis Soal dengan Program ITEMAN. PUSPENDIK.




DOI: https://doi.org/10.34312/jjec.v5i2.16989

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Editorial Office


Department of Chemistry, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Bone Bolango 96554, Gorontalo, Indonesia

E-mail: jjec@ung.ac.id

+6285341773856 (Call/sms/wa)

Jambura Journal of Educational Chemistry (p-ISSN: 2655-7606| e-ISSN: 2656-6427) by Department of Chemistry Universitas Negeri Gorontalo. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Powered by Public Knowledge Project OJS