Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh pada Mata Pelajaran Kimia

Tut Nyadin, Salamah Agung, Evi Sapinatul Bahriah

Abstract


Based on data from the Ministry of Education and Culture that as many 646.200 schools were closed due to the covid-19. So, Indonesia had to do distance learning. Therefore, this study aims to determine the effectiveness of distance learning in chemistry learning at Serang Regency State High School. To achieve these objectives, researchers used descriptive methods using quantitative data analysis. Using data collection techniques in the form of questionnaires for teachers and students, interviews, and documentation with a total sample of 120 people. The results showed that the effectiveness of distance learning on the Chemistry Teacher questionnaire in five schools in Serang Regency had a percentage of 86.51% with a very effective category. The effectiveness of distance learning on the questionnaire. Students in five schools in Serang Regency have a percentage of 67.30 in the effective category. This is in accordance with the results of the chemistry scores obtained by students for one semester with an average value of 83 in the high category. So, in general, the disctace learning process for chemistry subjects at Serang Regency State High School has a percentage of 76,9% or runs effectively.

Keywords


Effectiveness; Distance Learning; Chemistry

Full Text:

PDF

References


Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning Amid the COVID-19 pandemic: Students' perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology Volume 2, Issue 1, 45-51.

Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan Vol. 12 No. 2, 117-134.

Djimang, E. W. (2021). Analisis Keefektifan Pembelajaran Daring Teradap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kimia SMAN 6 Sigi di Masa Pandemi COVID 19. Palu: Skripsi Universitas Tadulako.

Fauzi, M. (2020). Strategi Pembelajaran Masa Pandemi COVID-19. Al-Ibrah Vol. 2 No. 2 , 120-146.

Handayani, N. A., & Jumadi. (2021). Analisis Pembelajaran IPA Secara Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia Vol. 9 No. 2, 217-233.

Helenia, I., Zubaidah, & Bistari. (2017). Pengaruh Pemberian Bentuk Umpan Balik (Feedback) Terhadap Hasil Belajar Matematis Siswa Kelas VII SMP. Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Untan, Pontianak, 1-8.

Huda, A. (2010). Efektivitas Pemanfaatan Media Presentasi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Skripsi UIN Jakarta.

Inah, E. N. (2015). Peran Komunikasi Dalam Interaksi Guru Dan Siswa. Jurnal Al-Ta'dib Vol. 8 No. 2, Juli-Desmber, 150-168.

Juwita, R. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kimia Dasar Ditinjau Dari Kemampuan Awal Mahasiswa. Jurnal Pelangi Vol. 12 No.1, 46-51.

Kamelta, E. (2013). Pemanfaatan Internet Oleh Mahasiswa Jurusan Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Negeri Padang. CIVED Vol. 1 No. 2 Juni, 142-146.

Kamil, L. M. (2014). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Timbulnya Prilaku Menyimpang Remaja. Bandung: UPI.

Margareta, S. (2013). Hubungan Pelaksanaan Sistem Kearsipan Dengan Efektivitas Pengambilan Keputusan Pimpinan . Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Marzaleni, V. (2021). Efektivitas Belajar Kelompok Dalam Situasi Pandemi Covid-19 Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di SD Negeri 139 Seluma. BENGKULU: Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.

Meilani. (2015). Pengaruh Interaksi Guru dan Siswa Dalam Pembelajaran Dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 3 Klaten. Surakarta: Skripsi Universitas Muhamadiyah Surakarta.

Mulatsih, B. (2021). Penerapan Aplikasi Google Classroom, Google Form, Dan Quizizz Dalam Pembelajaran Kimia Di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Karya Ilmiah Guru Vol. 5 No. 1, 16-26.

Nugraha, A., & Imadudin, A. (2019). Experiential Based Counseling Untuk Meningkatan Komitmen Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas Di Wilayah Kecamatan Indihiang. Journal of Innovative Counseling : Theory, Practice & Research Vol. 3 No. 1, 36-42.

Nureva. (2018). Kontribusi Interaksi Guru Dan SIswa Dalam Pembelajaran Menggunakan Alat Peraga Mini Zoo Mata Pelajaran IPA Terhadap Hasil Belajar Siswa MI. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, Vol. 5 No. 1 , 110-116.

Ristiyani, E., & Bahriah, E. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Di SMAN X Kota Tangerang Selatan. Jurnal Penelitian Pembelajaran IPA Vol. 2 No. 1, 18-29.

Rizawati, Sulaiman, & Syafrina, A. (2017). Hubungan Antara Interaksi Edukatif Guru Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas VI Sd Negeri 18 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah Volume 2 Nomor 1, 113- 112.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran darng dit tengah Wabah Covid-19. Biodik Vol. 6 No. 2 , 214-224.

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C Abad 21. Jurnal Al Awlad Volume 8 Edisi 02 , 112-122.

Setiawan, N. (2005). Pengolahan Data Analisis. Bandung: Universitas Padjajaran.

Shalihah, K. A. (n.d.). Library UM. Retrieved from Library UM: http://library.um.ac.id/free-contents/index.php/pub/detail/peranan-muhammadiyah-dalam-pergerakan-nasional-dan-pendidikan-nasional-di-indonesia-kurniawati-alimi-sholihah-35073.html

Sholikhah, A. (2016). Statistik Deskriptif Dalam Penelitian Kualitatif. Komunika Vol. 10 No. 2 Juli - Desember, 342-363.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro Vol. 3 No 1, 73-82.

UNESCO. (2020, Maret 10). Global Monitoring of School Closures. Retrieved from UNESCO: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse#schoolclosures




DOI: https://doi.org/10.34312/jjec.v5i2.18349

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Editorial Office


Department of Chemistry, Universitas Negeri Gorontalo
Jl. Prof. Dr. Ing. B. J. Habibie, Moutong, Tilongkabila, Bone Bolango 96554, Gorontalo, Indonesia

E-mail: jjec@ung.ac.id

+6285341773856 (Call/sms/wa)

Jambura Journal of Educational Chemistry (p-ISSN: 2655-7606| e-ISSN: 2656-6427) by Department of Chemistry Universitas Negeri Gorontalo. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Powered by Public Knowledge Project OJS